پنجره نقل‌وانتقالاتی اروپا هم مانند انتقالات در ایران آرام بوده و خبری از ترکاندن بمب نیست.

امباپه

به گزارش همشهری‌آنلاین، درحالی‌که خیلی‌ها از بمب‌های نقل‌وانتقالاتی این روزهای فوتبال ایران انتقاد و آنها را ترقه خطاب می‌کنند، به‌نظر می‌رسد دوران بمب‌ترکاندن در اروپا هم به سر آمده باشد. باشگاه‌ها دنبال انتقال‌های رایگان هستند چون تجربه نشان داده خریدهای بالای ۱۰۰میلیون یورو در بیشتر موارد ناموفق از کار درمی‌آیند. در حال‌حاضر مهم‌ترین نقل‌وانتقال فصل اروپا، جذب رایگان امباپه از پاریس توسط رئال مادرید بوده. با این‌حال باشگاه‌های بزرگ هزینه‌های زیادی برای خریدهای بازیکنان نه‌چندان بزرگ کرده‌اند که بدنیست نگاهی به مهم‌ترین آنها داشته باشیم.

کیلیان امباپه آزاد

پاری‌سن‌ژرمن ۲سال پیش می‌توانست برای فروش این ستاره ۲۰۰میلیون یورو از رئال‌مادرید بگیرد اما سر لجبازی از این پول صرف‌نظر کرد و حتی زیر دین پاداش ۶۰میلیون یورویی وفاداری این بازیکن هم رفت. سال گذشته هم عربستانی‌ها می‌خواستند برای این بازیکن یک‌میلیارد یورو هزینه کنند که ۳۰۰میلیون آن به باشگاه فرانسوی می‌رسید اما خود این بازیکن و مادرش با آن مخالفت کردند تا اینکه این فصل هم فلورنتینو پرس به آرزوی دیرینه‌اش رسید و هم امباپه به باشگاه رویایی دوران کودکی‌اش. برای استقبال از این ستاره، ۸۵هزار نفر در ورزشگاه برنابئو حاضر شدند و رکورد زدند. پیراهن امباپه در همین چند روز ۵برابر کل لباس‌های بلینگام در یک‌سال اخیر فروش داشته است.

ریکاردو کالافیوری؛ ۴۵میلیون پوند

تنها چیزی که ایتالیا در یورو ارائه داد، معرفی یک پدیده تازه در خط دفاعی بود. ریکاردو کالافیوری هم گل به‌خودی زد، هم پاس‌گل داد و هم از بازی آخر محروم شد اما با این حال همه نگاه‌ها را به‌خودش جلب کرد. ابتدا گفته شد چند باشگاه بزرگ ازجمله رئال‌مادرید او را می‌خواهند اما مدافع بولونیا حالا به آرسنال بسیار نزدیک است و به‌زودی قرارداد طرفین رسمی خواهد شد. با رفتن تیاگو موتا به یوونتوس و گرفتن جای آلگری، ستاره‌های این تیم هم یکی پس از دیگری راهی تیم‌های بزرگ‌تر می‌شوند. زیرکزی به منچستر رفته و کالافیوری هم احتمالا به آرسنال می‌رود. آرتتا فصل پیش بهترین خط دفاعی لیگ را داشت. سالیبا بهترین مدافع میانی حال‌حاضر فوتبال جهان در کنار گابریل ماگالاییش زوجی مطمئن ساختند. به‌نظر می‌رسد سرمربی اسپانیایی آرسنال می‌خواهد از کالافیوری در پست دفاع چپ استفاده کند یا سیستم را به ۳دفاع تغییر دهد. اسپالتی در تیم ملی ایتالیا از این بازیکن در پست شماره۱۰ هم استفاده کرد. او بازیکنی چندپسته است. احتمالا این مدافع ۲۲ساله به جای زینچنکو سمت چپ خط دفاعی را اشغال کند. زینچنکو و کیویور در این پست نتوانستند خودشان را ثابت کنند و تیرینی هم که قرضی از تیم رفته، حاضر به بازگشت نیست.

آمادو اونانا؛ ۵۰میلیون پوند

در کانون خط میانی تیم ملی بلژیک در جریان رقابت‌های یورو با آن قد بلندش درخشید. ابتدا تصور می‌شد اونانا به آرسنال خواهد رفت اما از استون‌ویلا سر درآورد تا جانشین داگلاس لوئیس برزیلی شود که به یوونتوس پیوسته است. در غیاب اونانا، ‌شان دایچ کار سختی را برای نگه‌داشتن اورتون در لیگ برتر خواهد داشت. آمادو احتمالا باید با هموطنش تیلمانس در باشگاه جدید رقابت کند. شاید هر دو بتوانند بوبکر کامارای فرانسوی را کنار بزنند و همزمان بازی کنند.

لنی یورو؛ ۵۲میلیون پوند

مدافع ۱۸ساله فرانسوی که دوست داشت به رئال‌مادرید برود، وقتی کم‌میلی طرف اسپانیایی را دید، به منچستریونایتد بله گفت. باشگاه لیل از این انتقال ثروتمند شد اما خود این بازیکن بلافاصله در دیدار پیش‌فصل مقابل آرسنال آسیب‌ دید. حتی ‌آث‌میلان هم دنبال یورو بود اما از این پول‌ها برای خرید بازیکنی در این سن و سال و کم‌تجربه نداشت. تن‌هاخ به یورو وعده حضور ثابت در ترکیب را داده؛ فرصتی که در رئال‌مادرید نمی‌توانست به این زودی به‌دست آورد. اما اگر ماتیاس دلیخت هم از بایرن‌مونیخ جذب شود، ممکن است موقعیت یورو به خطر بیفتد. دلیخت و لیساندرو مارتینس در آژاکس زیرنظر تن‌هاخ بازی کرده‌اند و در هر صورت به بقیه اولویت دارند. مگوایر هم هست ولی واران به کومو در سری‌آ رفته.

میسن گرینوود؛ ۳۰میلیون پوند

بازیکن خاطی که متهم به خشونت و تجاوز است، از سوی باشگاه منچستریونایتد که مقید به اخلاق است، طرد شد. گرینوود پیش از اینکه در دادگاه تبرئه شود، از فوتبال دور بود اما توانست به‌طور قرضی به ختافه در لالیگا برود و به دنیا بفهماند که هنوز زنده است. درخشش در این باشگاه کوچک و زدن ۱۴گل در ۳۳بازی، توجه یوونتوس را به او جلب کرد اما در نهایت این مارسی بود که توانست این بازیکن را بخرد. حضور دی‌زربی در رأس کادر فنی این باشگاه فرانسوی انگیزه خوبی بود تا گرینوود به پیشنهاد آنها پاسخ مثبت بدهد. البته برخی شهروندان و هواداران مارسی هم مخالف این انتقال هستند و معتقدند خرید بازیکنی با این پرونده قضایی با ارزش‌های‌ باشگاه مغایرت دارد.

ساوینیو؛ ۳۰میلیون پوند

این وینگر برزیلی یکی از بازیکنانی بود که فصل پیش در خیرونا درخشید و در تابستان به یغما رفت. البته خیرونا از انتقال این بازیکنان به منچسترسیتی به پولی نرسید، چون مالک او باشگاه کوچک تروا در فرانسه بود. رد پای این وینگر در گل‌ها و موفقیت خیرونا کاملا دیده می‌شد. قرار است ساوینیو جای ریاض محرز را بگیرد. پارسال بعد از اینکه محرز من‌سیتی را به مقصد عربستان رها کرد، بازیکنی جایش جذب نشد و اکثرا برناردو سیلوا در این پست به میدان رفت. ساوینیو فقط ۲۰سال دارد و همین حالا ۷بازی ملی با برزیل انجام داده است. او فصل پیش ۹گل و ۱۰پاس‌گل در لالیگا ثبت کرده بود. سیتی با حضور ساوینیو در جناج راست و دوکو در چپ می‌تواند هر خط دفاعی را به‌هم بریزد.

آلوارو موراتا؛ ۱۳.۵میلیون پوند

بازگشت به اتلتیکومادرید چندان موفقیت‌آمیز نبود اما بستن بازوبند کاپیتانی تیم ملی اسپانیا در یورو و قهرمانی با این تیم، بار دیگر او را احیا کرد. زلاتان این بازیکن نامحبوب و بی‌وفا را قانع کرد به آث‌میلان برود. او فصل پیش در همه رقابت‌ها ۲۱گل در ۴۸بازی به ثمر رساند. در ۳۱سالگی باز هم رقم بالایی برای موراتا پرداخت شد. او قرار است جای اولیویه ژیرو را بگیرد که به لیگ آمریکا رفته است. بعید است چنین مهاجمی با ذخیره‌اش -یوویچ- بتوانند میلان را به مدعی اصلی قهرمانی تبدیل کنند.

یوزوا زیرکزی؛ ۳۴میلیون پوند

مهاجم هلندی در یورو فرصت چندانی برای بازی‌کردن به‌ دست نیاورد اما درخشش در سری‌آ، مشتریانش ازجمله یوونتوس، آرسنال، میلان و من‌یونایتد را به صف کرد. تنها نیمی از مبلغ انتقال این بازیکن ۲۳ساله به منچستریونایتد به بولونیا رسید و نیمی دیگر نصیب بایرن‌مونیخ شد. البته او نمی‌تواند مشکل خط حمله من‌یونایتد را حل کند چون در همه رقابت‌های فصل گذشته فقط ۱۲گل زده است.

ژائو پالینیا؛ ۵۰میلیون پوند

مارکو سیلوا، سرمربی فولام از مدت‌ها پیش مطمئن بود فصل آینده این هافبک پرتغالی را در ترکیب تیمش ندارد. بایرن‌مونیخ که حتی برای جذب ونسان کمپانی به‌عنوان سرمربی هم مجبور شد سر کیسه را شل کند و ۱۰میلیون پوند به برنلی سقوط‌کرده بدهد، در این پنجره نقل‌وانتقالاتی ریخت‌وپاش زیادی کرده. بایرن برای پالینیا، هافبک ۲۹ساله فولام ۵۰میلیون پوند داده و برای بازیکنان دیگری ازجمله یک ژاپنی به نام هیروکی ایتو که به‌تازگی پایش شکسته و یک مهاجم گمنام فرانسوی به نام میشائیل اولیسه پول زیادی خرج کرده. پالینیا برای پستی خریده شده که ترافیکی زیادی در آن دیده می‌شود. حضور بازیکنانی مثل کیمیش، لایمر و گورتسکا نشان می‌دهد پالینیا برای رسیدن به ترکیب اصلی کار سختی در پیش دارد.

میشائیل اولیسه؛ ۵۵میلیون پوند

پیش از آنکه کسی اسمش را شنیده باشد، به چهارمین خرید گران‌قیمت تاریخ باشگاه بایرن‌مونیخ تبدیل شد. این مهاجم که فعلا به همراه تیم زیر ۲۱سال فرانسه در المپیک به‌ سر می‌برد و هنوز به تیم ملی بزرگسالان دعوت نشده، برای کریستال پالاس ۱۴گل و ۲۲پاس‌گل در لیگ برتر ثبت کرده که آمار بدی هم نیست. اولیسه سابقه حضور در تیم‌های پایه ۳باشگاه بزرگ انگلیسی آرسنال، منچسترسیتی و چلسی را هم دارد و کریستال پالاس او را با قیمت ۱۵میلیون از ردینگ خریده بود.

داگلاس لوئیس؛ ۲۵میلیون پوند

استون‌ویلا که موسی دیابی را با ۶۰میلیون یورو به الاتحاد عربستان فروخته بود تا این بازیکن فرانسوی به پنجمین خرید گران‌قیمت تاریخ لیگ عربستان تبدیل شود، داگلاس لوئیس برزیلی را هم از دست داد. ویلا در ازای داگلاس ۲۵میلیون یورو به‌علاوه ۲بازیکن جوان به نام‌های انزو بارنچه آ و ساموئل ایلینگ جونیور از یوونتوس گرفت و ۱۰میلیون پوند هم از این انتقال سود کرد، چون این بازیکن را ۱۵میلیون پوند خریده بود. قرار بود مک‌کنی آمریکایی هم بخشی از این معامله باشد اما منتفی شد. با توجه به اینکه آدریان ربیو بازیکن آزاد شده و معلوم نیست بماند، داگلاس ۲۶ساله خرید خوبی برای خط هافیک یوونتوس محسوب می‌شود؛ آن‌هم در پست تخصصی سرمربی این تیم؛ تیاگو موتا.

یان ماتسن؛ ۳۷.۵میلیون پوند

تحت قرارداد چلسی بود و با وجود کوکوریا و بن چیلول در پست مدافع چپ این باشگاه آینده‌ای برایش متصور نبود. ماتسن با درخشش در دورتموند توانست نظر اونای امری و استون‌ویلا را جلب کند. مدافع چپ ۲۲ساله هلندی و محصول باشگاه پی‌اس‌وی مشتریان انگلیسی دیگری هم داشت، آن هم فقط با ۶ماه بازی در دورتموند. باشگاه آلمانی خیلی از بازیکنان گمنام و جوان را احیا کرده و ارزش آنها را در بازار به چند برابر افزایش داده است. خوبی این انتقال این است که ماتسن می‌تواند فصل آینده هم در لیگ قهرمانان اروپا بازی کند. او اگر به چلسی برمی‌گشت، این امکان برایش فراهم نبود.

استوائو ویلیان؛ ۲۹میلیون پوند

تاد بولی در ادامه خریدهای گران‌قیمت خود برای باشگاه تحت مالکیتش، یک برزیلی دیگر را هم با قیمتی گزاف خرید. همه این مبلغ به باشگاه پالمیراس رسید؛ باشگاهی که همین هفته پیش اندریک را هم از دست داد و این مهاجم جوان را به رئال‌مادرید واگذار کرد و ۶۴میلیون یورو از این انتقال سود برد. انزو مارسکا که به‌تازگی به جای پوچتینو هدایت چلسی را بر عهده گرفته، باید از این بازیکن جوان هم یک کول پالمر دیگر بسازد. سرمربی ایتالیایی انبوهی از بازیکنان جوان اما کم‌تجربه و گران‌قیمت را در اختیار دارد. ویلیان آرزوی بازی در بارسلونا را داشت.

توسین آدارابیویو؛ آزاد

باورش سخت است اما چلسی برای این خرید پولی نپرداخت. چلسی این مدافع میانی جوان را رایگان به دست آورد تا او را جایگزین تیاگو سیلوا کند که بعد از سال‌ها تصمیم گرفت به برزیل برگردد. آدارابیویوی انگلیسی می‌تواند زوج چالوبا باشد، البته اگر چالوبا به منچستریونایتد یا فولام فروخته نشود. آدارابیویو در ۲۶سالگی ریسک بزرگی کرد و پیشنهاد نیوکاسل را با فرصت حضور ثابت در ترکیب و بازی در اروپا رد کرد و به چلسی آمد.

دیگر انتقال‌های نسبتا مهم

- بارسلونا که با دنی اولمو به توافق شخصی رسیده و ممکن است با باشگاه لایپزیش هم بر سر انتقال او به توافق برسد، دنبال راهی است تا نیکو ویلیامز را هم از اتلتیک بیلبائو بخرد اما این انتقال سخت است. لاپورتا می‌خواهد روکه برزیلی را که با کلی سروصدا خریداری شد، به عربستان بفروشد اما خود بازیکن مخالف است و دوست دارد به استون‌ویلا برود.

- استراهینیا پاولویچ، مدافع ۲۳ساله و صربستانی سالزبورگ با عقد قراردادی به ارزش ۱۸میلیون یورو به میلان پیوست.

- منچستریونایتد بر سر خرید نصیر مزراوی مراکشی با بایرن‌مونیخ به توافق رسیده. اگر این انتقال انجام شود، احتمالا ون‌بیساکا به استون‌ویلا یا تیمی دیگر برود.

- باشگاه لس‌آنجلس اف‌سی در حال مذاکره برای جذب آنتوان گریزمان، مهاجم ۳۳ساله و فرانسوی اتلتیکومادرید است و ممکن است اتلتی این مهاجم را هم مثل موراتا و ممفیس از دست بدهد.

- تاتنهام در رقابت با آرسنال و لیورپول برای جذب فدریکو کیه‌زا، مهاجم ۲۶ساله و ایتالیایی یوونتوس پیشتاز است و قصد دارد این بازیکن را با ۳۰میلیون یورو به خدمت بگیرد. تیاگو موتا علاقه‌ای به حفظ کیه‌زا ندارد و خود این بازیکن هم علاقه‌ای به رفتن نشان نمی‌دهد. او چند جلسه تمرین را به‌خاطر مراسم عروسی‌اش از دست داد.

- یوونتوس آماده ارائه‌ پیشنهاد ۴۵میلیون یورویی برای جذب تئون کوپمینرز، هافبک ۲۶ساله و هلندی آتالانتا در تابستان است. او می‌تواند یکی دیگر از خریدهای گمنام اما گران این پنجره باشد.

- خریدهای بی‌رویه تاد بولی باعث سردرگمی مربیان شده است. مالک آمریکایی می‌خواهد از شر برخی بازیکنان خلاص شود؛ بازیکنانی نظیر گلگر، لوکاکو، چالوبا، پتروویچ، چیلول، کپا، اوگوچوا، آرماندو بروخا، کاسادی، داترو فوفانا، هاروی واله، کاستلدین و...

- انتقال آرتم دووبیک مهاجم ۲۷ساله و اوکراینی خیرونا به اتلتیکومادرید منتفی شد و این بازیکن در آستانه پیوستن به رم است. او آقای گل فصل پیش لالیگا بود.

کد خبر 870374
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha